Voiko melusuojaseinä rakentua ilman pylväitä?

Ensimmäinen pylväätön melusuojaseinä!

Voiko melusuojaseinä rakentua ilman pylväitä? HMG iNFRA ja Hammerglass ovat juuri todistaneet, että se on mahdollista, ja nyt tämä innovatiivinen ratkaisu asennetaan täysin Trafikverketin (Ruotsin liikenneviraston) uuden ajattelutavan mukaisesti Hjulstassa.

Kun Trafikverket vuonna 2018 lähetti tarjouspyynnön limittäisestä, pylväättömästä melusuojasta, jossa olisi kolme eri vihreää sävyä osana Förbifart Stockholm -projektia, monia hätkähdytti ajatus. Suojaan haluttiin lisäksi screentrykki, joka toimii linnuille törmäyssuojana.

– Polykarbonaatin taivuttaminen tähän muotoon oli täysin uutta meille, kertoo Ulf Bergström, mutta korostaa samalla, että innovaatiot ovat hauskoja ja HMG iNFRA pitää haasteista.

 Millaisia haasteita kohtasitte?
– Taivutuksen suunnittelu oli haastavaa ja vei aikaa. 🔹 Kiinnitysratkaisut eroavat täysin perinteisistä melusuojaista. 🔹 Pylväättömän rakenteen kohdalla materiaalin lämpölaajenemisen ja muiden liikkeiden vaikutukset piti ottaa tarkasti huomioon.

"Hauskaa, kun arkkitehti on tyytyväinen!"

Kolmesta eri suunnasta tehty 90 asteen taivutus on melusuojan vakauden salaisuus. Konstruktori ja taivutusasiantuntija Kenneth Sonnäng teki pitkään töitä löytääkseen ratkaisun 90 asteen taivutuksiin.

 

– Se on kuin sulka Hammerglassin hattuun, että onnistuin, hän kertoo. Kaikki materiaalit liikkuvat lämpötilan mukaan, minkä vuoksi rakenteessa käytetään liukusaumoja kaikkialla.

 

Yli tuhat taivutettua Hammerglass-paneelia asennetaan Hjulstaant.

"Keveys, läpinäkyvyys ja eleganssi"

Melusuojan arkkitehti Mats Broman kehitti idean Richard Rotsteinin kanssa, ja tuloksena syntyi rakennelma, jota ei ole nähty aiemmin.

 

Suunnittelussa huomioitiin seuraavat vaatimukset:

 

  • Itsekantava ja identtinen (kiinnitetty ortogonaalisesti reunapalkkiin)
  • Esteettinen ja kevyt vaikutelma
  • Helppo käsitellä ja asentaa
  • Mahdollisimman vähäinen määrä komponentteja
  • Helppo massatuottaa

 

 Katso projektin faktat täältä

Lue lisää melusuojista

Mats Broman, Trafikverket:

– Valitsimme vihreän sävyn, koska silta kulkee viheralueen yli, kertoo Broman. Kolmen eri vihreän sävyllä saadaan aikaan elävä efektin melusuojan pinnassa. Mahdolliset korjaukset tulevaisuudessa ovat helpompia, koska pieni sävyero ei vaikuta kokonaisuuteen.

 

– Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, Broman summaa. Pitkä silta sai arkkitehtonista käsittelyä, ja nyt siinä yhdistyy keveys, läpinäkyvyys ja eleganssi – samalla kun ratkaisu on älykäs ja taloudellinen tuotannon, asennuksen ja ylläpidon kannalta.

iNFRA NEWS